Jak kreknout ruske veci (.$b..., .trd) ???

  • Nejprve si neco stahnete ;-)
  • Vse rozbalte, az zbude bud .trd nebo soubory typu .$?, kde '?' je libovolny znak (nejcasteji 'b','c')
  • Zapamatujte si poradi hobet, jak byly na disku!!! Bez toho nic nekreknete!!!
  • Pokud zbude .trd, pak pouzijte ulilitu "TRD2HOB.EXE", kterou tu dam taky. Vzniknou vyse uvedene soubory (tzv. hobety).
  • Hobeta s priponou ".$b" je ridici, obsahuje pocatecni Basic pro spusteni loaderu, atd.



  • Delka techto hobet se lisi podle toho, jak je autor sestavil.Bud to budou tzv. Overlaye, ve kterych je "schovano" vice souboru, takze takova hobeta ma pak treba 50-60 kB. Takove hobety se poznaji bud zkusenosti( ;), nebo tak, ze se vsechno nahrava z Basicu, pak Overlay byt pouzit nemuze. Pak staci jen tyto hobety prevest utilitou "HOBTO0.EXE" do formatu ".000", kerej snadno prevedete EIM-kem na Speccy (Import-Zxs emul)(Pokud mate D80, pokud Mb-02+, tak do .tap, a pak nakym konvertorem do Zx.).


  • Jak na Overlaye ?

  • No, popisu zde postup, kterym prochazim ja.
     - Ja jsem si proto vytvoril takove utilitky, ktere Vam ted
          predkladam -***TADY***
    Jsou bohuzel pro PC....
    Pomoci nich si jednotlive Overlaye pekne spojite tak(sekvence hobet
    musi byt tataz jako na disku(.trd)), ze nebudou
    mit ty 17.bajtove hlavicky na zacatku, dale pak tam je program na
    vysekavani fajlu, jak potrebujete, a nebo programek na vysekani vetsiho
    mnozstvi fajlu se standartni delkou(vhodne pro vysekavani animaci).
    Staci si tedy zjistit z uvodniho basicu(vyseknete si treba 2kila ze
    zacatku toho spojeneho fajlu a loadnete ho na 23867, a tam zkoumejte
    BASIC, a podle loaderu nize popsaneho si vysekavejte postupne fajly.
    Je to jednoduche.... 
    
    
     Samotny pocatek Basicu a kodu hobety zacina na 24217. Dalsi dulezitou
     vlastnosti Betadisku je, ze posouva BASIC o 112 bytu vys, tedy prvni 
     radek nezacina na 23755, ale na 23867!, takze pokud pouzivate Devastaci+
     (co jineho ? :)), tak si LDIR-nete (24217,prvni_delka)->>23867 a pak si
     to od adresy 23867 prhlednete jako basic a zjistete, jake RANDOMIZE USR
     spousti loader.
     Loader pak povetsinou zacina klasicky smazanim obrazovky, vzdy tam je
     sekvence pro nakou inicializaci pro load (ld hl,51769, ld (nekam),hl)-
     tohle ignorujte, a pak nekde zacne samotny loader. Tr-dosovsky
     loader ma tuto strukturu:
     

    ld hl, kam_nahravat_blok
    ld de, pozice_na_disku (u drtive vetsiny se o toto nemusite starat)
    {d-stopa (0-80 ??), e-sector (0-15)}
    ld bc, kolik sektoru a cislo sluzby Tr-dosu.
    b-kolik sektoru*256 (1sekt=256B)
    c-cislo sluzby (5-load)
    call 15635 (nebo call svuj LOAD)

    Pr.:Kdyz se ma nahrat blok o delce 512B na adresu 25000, tak rutina bude vypadat takto:
    ld hl, 25000
    ld de,(23796) {z te adresy se to taha}
    ld bc,517
    call 15635

    - kdyz tam nebude call 15635 a bude tam call na svuj load, tak ta rutina na svuj LOAD bude mit nekde jp 15663(4) nebo tak (proste hledejte sekvenci (47,61-15663, nebo 19,61-15635))

    Doufam, ze si tohle nekdo precte a ze mu to nak pomuze.




    Navrat Na Hlavni Stranku.